Cellulite

Cellulite2018-10-27T14:24:27+00:00

Cellulite, de kuiltjes en bobbeltjes in de huid, meestal bij de heupen, billen en dijen.

Wat is cellulites?

Cellulite komt voornamelijk voor bij vrouwen. De structuur van het onderhuids bindweestel wordt beïnvloed door hormonen zoals: oestrogeen en progesteron. Doordat vrouwen op steeds jongere leeftijd al gebruik maken van anticonceptie middelen komt cellulite ook steeds vaker voor bij vrouwen onder de 20 jaar. Cellulite is geen probleem dat door overgewicht ontstaat, het komt ook voor bij slanke vrouwen.

De gevolgen van cellulite worden zichtbaar door de bobbelige structuur in het bindweefsel. De vetcellen worden opgeblazen door een slechte stofwisseling, en op deze manier wordt de circulatie van bloed en lymfe gehinderd. De afvalstoffen kunnen niet worden afgevoerd met als gevolg verslakking van het bindweefsel. De opgeblazen vetcellen komen in de verdrukking en duwen het verslapte bindweefsel naar buiten, met als gevolg een zichtbare en gevoelige bobbelige structuur van de huid. Maar liefst 80-90% van de vrouwen heeft last van cellulite. Dit komt doordat de huid van vrouwen anders is dan die van mannen. De verdeling in de huid van het vet-, spier- en bindweefsel is verschillend. Cellulite is niets anders dan vetophopingen onder de huid waardoor het bindweefsel zal veranderen.

Hoe herken je cellulite?

Cellulite herken je aan kuiltjes en bobbeltjes in de huid die meestal op de heupen, billen en dijen zitten. In principe kun je het over het hele lichaam krijgen.

Hoe ontstaat je cellulite?

Er zijn meer oorzaken voor het ontstaan van cellulite. Behalve dat de huid van vrouwen er meer vatbaar voor is, hebben erfelijkheid, dikte van de huid, vetweefsel, oestrogenen en de hoeveelheid afvalstoffen in het lichaam er ook een grote invloed op. Ook medicijnen als de pil, corticosteroïden, antidepressiva, prednison of andere medicijnen die op je hormonen werken, kunnen het verergeren of zelfs veroorzaken.Cellulite heeft niets te maken met overgewicht. Je ziet het zowel bij zware vrouwen als bij slanke vrouwen. Dit komt omdat cellulite met de verdeling van het vet (niet de hoeveelheid) onder de huid te maken heeft. Cellulite is op zichzelf geen ongezonde of slechte aandoening maar kan wel door een negatief proces in het lichaam ontstaan.

Cellulite ontstaat door een slechte doorbloeding en lymfecirculatie. Er gaat een proces aan vooraf voordat cellulite in de huid zichtbaar wordt. Het begint met een verzwakte bloed- en lymfestroom in de huidlagen. Hierdoor worden er minder voedingstoffen naar de huid getransporteerd en worden er tegelijkertijd ook minder afvalstoffen afgevoerd.

Kortom; cellulite ontstaat door een slechte afvoer van afvalstoffen waardoor vetcellen zich opblazen en door hormonale invloeden het bindweefsel vervormen.

Voeding

Als je vanaf vandaag de onderstaande voedingsmiddelen in je dieet opneemt, dan zal het een stuk makkelijker voor je zijn om je doel te bereiken en van dat ongewenste buikvet en/of cellulite af te komen.

  • Appels

    Alle soorten appels zijn handig om je te helpen van dat buikje af te komen. Appels bevatten namelijk een hoop vezels, waardoor je er snel vol van zit en dus minder geneigd bent om grote hoeveelheden voedsel naar binnen te werken. Bovendien zijn appels ook rijk aan antioxidanten en bevatten ze pectine. Pectine is een stof die kan helpen om vet rond je buik en over je hele lichaam in het algemeen te verliezen, doordat het ervoor zorgt dat vetophopingen worden afgebroken en tegelijkertijd dat het lichaam minder vet opslaat.

  • Tomaat

    Tomaten zijn dankzij de grote hoeveelheid vitaminen en mineralen die ze bevatten gunstig voor je hele gezondheid. Daarom staan tomaten ook bekend om hun vermogen om ziektes als kanker te helpen voorkomen.

    De zure aard en het lycopeengehalte zorgen ervoor dat tomaten ideaal zijn om buikveten cellulite tegen te gaan. Bovendien zorgen deze eigenschappen ervoor dat vet wordt omgezet in energie. Als je dus regelmatig tomaten eet, zul je al binnen zeer korte tijd positieve resultaten zien.

    Door gekookte tomaten te eten kan je lichaam nog meer profiteren van het lycopeen dat tomaten bevatten.

  • Knoflook

    Ook knoflook is een hartstikke gezond product dat je kan helpen om van je buikje en cellulite af te komen. Dit is te danken aan het hoge allicinegehalte dat knoflook bevat. Allicine is een stof die slecht cholesterol uit het lichaam verwijdert. Daarnaast kan allicine ook helpen om vetophoping te voorkomen.

    Het enige wat je hoeft te doen om van deze voordelen te profiteren is elke ochtend twee knoflooktenen eten. We weten dat er genoeg mensen zijn die niet van de smaak van knoflook houden. Om echter van dat ongewenste buikvet af te komen, is dit een vrij kleine opoffering.

  • Amandelen

    Amandelen kunnen je helpen om buikvet te verbranden door je cholesterolgehalte te verlagen. Amandelen zijn rijk aan vezels en tryptofaan, twee voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je sneller vol zit en zo voorkomen dat je te veel eet. Daarnaast zijn amandelen doordat ze rijk zijn aan proteïne ook goed om spiermassa op te bouwen, voedsel beter te verwerken en de stoelgang te verbeteren. Natuurlijk is het wel belangrijk om te onthouden dat amandelen ook vrij veel calorieën bevatte, en je er dus beter niet te veel van kunt eten. Het zou daarom het beste zijn om niet meer dan vijfentwintig gram amandelen per dag te eten.

  • Komkommer

    Komkommer is zeer goed voor je huid en ogen en zorgt ervoor dat je sneller afvalt. Komkommer is rijk aan vezels en zorgt er daardoor voor dat je sneller vol zit. Daarnaast bestaat komkommer natuurlijk ook voor een zeer groot deel uit water, waardoor één komkommer maar super weinig calorieën bevat, ongeveer vijfenveertig. Deze groente is dus ideaal als je graag van je buikvet en cellulite af wil komen. Wat ook gunstig is aan komkommers, is dat ze een vochtafdrijvende werking en ontgiftende eigenschappen hebben en de spijsvertering lichtelijk bevorderen. Dit zorgt ervoor dat het eten van komkommer helpt om je lichaam vrij van gifstoffen te maken en je haar en nagels te verbeteren.

  • Havermout

    Havermout, op welke manier dan ook, is een van de meest gunstige graansoorten die er bestaan. Havermout bevat maar weinig calorieën, reguleert de celstofwisseling en heeft een zuiverend effect op het lichaam. Als je van je dokter te horen hebt gekregen dat je last begint te krijgen van hartproblemen, dan is het handig om te weten dat havermout ook de volgende voordelen biedt:

    – Verlaagt het cholesterolgehalte in je lichaam.

    – Verbetert de bloedsomloop.

    – Bevordert je cardiovasculaire systeem in zijn algeheel.

    – En als klap op de vuurpijl kan havermout je helpen om op natuurlijke wijze af te vallen en zorgt het ervoor dat je langer vol zit. Een goede optie is om ’s ochtends havermout te eten als ontbijt, samen met een paar bessen.

  • Sperziebonen

    Sperziebonen voorzien je lichaam van een hoop vitaminen, mineralen, antioxidanten, proteïnen en vezels. Sperziebonen kunnen je helpen om buikvet te verliezen, doordat ze maar weinig calorieën bevatten en er toch voor zorgen dat je sneller vol zit. Het hoge proteïnegehalte zorgt er echter wel voor dat je ook meer calorieën binnenkrijgt.

  • Honing

    Gek genoeg kan het innemen van een eetlepel honing net nadat je wakker wordt en nog een keer vlak voordat je naar bed gaat helpen om buikvet te verliezen. Honing is een van de eerste voedingsmiddelen die gebruikt werden vanwege hun geneeskrachtige eigenschappen. Hoewel honing natuurlijk zoet is, is het belangrijk om te weten dat honing niet hetzelfde is als suiker. Suiker biedt namelijk helemaal geen voedingsstoffen en honing wel. Als het je te veel lijkt om een hele lepel honing in te nemen, dan kun je ook een lepel door je koffie of thee roeren.

  • Citroenwater op een lege maag

    Het drinken van citroenwater op een lege maag is een geweldige manier om vet te verbranden en je buik platter te maken. Citroen bevat ontgiftende stoffen die helpen bij het elimineren van afvalproducten uit het lichaam en het bevorderen van de spijsvertering en vetverbranding. Meng het sap van een citroen met een glas warm water en voeg er een beetje zout aan toe. Drink dit iedere morgen op een lege maag.

  • Quinoa

    In het bijzonder is zo’n voedingsmiddel dat wordt aangeraden, omdat het geen cholesterol bevat, het niet omgezet wordt naar vet in het lichaam, het makkelijk te verteren is en heerlijk smaakt. Het is ideaal voor zwangere vrouwen en mensen die aan bloedarmoede, obesitas en coeliakie lijden, want het bevat geen gluten.

  • Drink meer water

    Het drinken van water houdt het lichaam gehydrateerd, activeert het metabolisme en stimuleert de eliminate van afvalproducten vanuit het lichaam. Ideaal gezien moet je 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Het water moet worden gedronken gedurende de dag. Het drinken van twee liter water in één keer heeft niet dezelfde voordelen en kan zelfs schadelijk zijn.

  • Het eten van meer fruit en groente

    Een goed dieet om gewicht te verliezen en een platte buik te krijgen, moet een goede hoeveelheid groente en fruit bevatten. Vermijd verwerkte voedingsmiddelen en kies alleen voor biologische producten. Groenten en fruit moeten bij voorkeur rauw gegeten worden, los, in een salade of als natuurlijke sappen.

  • Eet meer kruiden

    Het is misschien moeilijk te geloven, maar kruiden zijn een geweldige aanvulling op ieder dieet en dragen bij aan gewichtsverlies. Populaire kruiden zoals kaneel, gember en cayennepeper activeren het metabolisme en bieden veel voordelen voor de gezondheid. Daarbij verlagen ze het bloedsuikerniveau, waardoor je diabetes voorkomt.

Wat kun je beter niet eten?

  • Witte rijst, pasta of brood

    Witte rijst, pasta of brood zijn verwerkte voedingsmiddelen die het lichaamsgewicht verhogen en buikvet bevorderen. Als je een platte buik wilt hebben, probeer dan de volgende voedingsmiddelen in je dieet op te nemen: volkoren, zoals volkoren brood, granen, quinoa, pasta en havermout.

  • Suiker

    Door suikerconsumptie neemt het vet rond het lichaam toe, waaronder rond de middel. Voor een platte buik moet je suikerhoudende dranken, snoep en voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte vermijden.

  • Verwerkte Voedingsmiddelen

    Het eten van verwerkte en bewerkte voedingsmiddelen is compleet in strijd met het krijgen van een platte buik en het verbranden van vet. Om buikvet te verminderen, is het heel belangrijk dat je verwerkt vlees, bloem en geconserveerd voedsel vermijd, samen met andere voeding die veel calorieën bevat.

Wat kun je er zelf aan doen?

Massages zijn geweldig voor het verbeteren van de bloedcirculatie en het reactiveren van lymfedrainage. Hoe kan iemand dat ontkennen? Er is niets ontspannender en stimulerender dan één van deze massages, of het nu je benen, je hoofd of je nek is die je masseert. Ze verlichten pijn, spanning, spierstijfheid en helpen ook om het vasthouden van vocht te vermijden en de niveaus van stresshormonen in je lichaam te verlagen. Aarzel niet. Als je elke dag je spieren masseert op deze manier, zul je zien hoe beetje bij beetje de opkomst van cellulite zal verminderen. Maar je moet consequent zijn en en het iedere dag ‘s ochtends en ’s avonds doen.

Stappen voor de anti-cellulite massage

De eerste stap is het nemen van een douche. Je huid moet schoon en vrij van verontreiniging zijn. Het is het beste dat je een plons koud water over je benen en kuiten spat, om de bloedsomloop te activeren als je spataderen hebt.

Nu gaan we naar de spieren. Gebruik een massage olie of een speciale anti cellulite creme. Doe een hoeveelheid op je handen en warm het op.

Begin de massage onderaan je lichaam, vanaf je kuiten naar de omgeving van je bovenbeen-, dij- en bilspieren. Het beste is om altijd in de richting van je hart te gaan, naar boven, zodat je de bloedcirculatie kan stimuleren. Richt je meer op het gebied van je knie naar je spieren, want dit is waar de cellulite zich concentreert.

De bewegingen moeten lang en langzaam zijn. Je moet naar boven bewegen in de richting van je maag, in het geval dat daar zich ook wat vet heeft opgehoopt. Maar vergeet niet dat de massage op je buik met rondgaande bewegingen en glad moet zijn. Zorg ervoor dat je genoeg koffiecrème hebt, terwijl je de massage uitvoert.

Je zult gebruik maken van de palmen van beide handen en je knokkels voor deze massage. Het is belangrijk, omdat je met je knokkels en vingertoppen een beetje meer kracht en druk kan zetten (maar wees voorzichtig, je moet geen pijn voelen). De bewegingen moeten lang en cirkelvormig zijn, je moet je huid een beetje knijpen, de huid verzamelen en vervolgens een beetje rekken met behulp van je wijsvinger en duim. Het is zeer effectief.

Als er een plek is die je niet kan bereiken of waar het moeilijk is om goed de massage uit te voeren, kun je een houten borstel gebruiken die specifiek voor beenmassages is. Ze zijn geweldig om de circulatie een boost te geven.

Zoals je kunt zien, is dit een zeer eenvoudige massage om te doen, maar de sleutel is consequent zijn: in de ochtend en in de avond, iedere dag. Probeer een gezond dieet te volgen, waarbij je genoeg drinkt en voldoende antioxidanten en fruit binnenkrijgt en zorg er ook voor dat je iedere dag beweging krijgt, ook al is het maar voor een half uur.

Succes!!